donderdag 2 juni 2016

Vegetariër






Ik heb al een tijdje niks geschreven. Niet dat het echt voor iemand belangrijk is aangezien ik dit vooral voor mezelf schrijf. De laatste paar maanden zijn er een paar veranderingen in mijn leven gebeurd. Niks dramatisch ofzo maar ik heb vooral wat zitten nadenken.

Ik ben nu ongeveer bijna twee maanden vegetariër. En dat bevalt me heel goed! De eerste maand at ik wel nog vis. Dus eigenlijk was ik toen officieel nog geen vegetariër. Ik eet geen vlees of vis. Ik eet wel nog altijd zuivel, eieren en honing. Ik ben dus geen veganist. Eigenlijk wel ik dat wel worden. Maar ik voel me erg nog niet klaar voor. Alhoewel ik wel weet dat dat de beste keuze is. Voor zowel het milieu, de dieren en mijn gezondheid.

Laatst zag ik de documentaire 'Cowpiracy'. Die heeft me heel wat doen nadenken. Ik zou zeker aan anderen aanraden om hem te bekijken! Kort samengevat gaat de documentaire over hoe milieuvervuilend de vleesindustrie wel is. Er gaat heel veel van ons voedsel naar dieren, daarbij wordt bovendien heel wat water gebruikt. De vleesindustrie is dus heel vervuilend voor ons milieu! Jammer genoeg zijn heel wat bekende milieuorganisaties zich hier niet van bewust.

Bovendien is het voor ons als mensen veel gezonder om vooral plantaardig voedsel te eten. Ons lichaam is niet gemaakt om vlees te eten. Kijk maar naar onze tanden, die zien er helemaal anders uit dan die van carnivoren (kijk maar naar bijvoorbeeld een hond of leeuw). Hun gebit is wel gemaakt om op dieren te jagen en ze dan op te eten. Melk is trouwens ook bijzonder ongezond voor ons lichaam. Ik leg af en toe ook aan mensen uit waarom melk zo ongezond is. Meestal begrijpen ze dit niet. Waarom drinken wij melk? Melk is vloeistof met groeihormonen voor babykalfjes! Wij hebben die groeihormonen totaal niet nodig in ons lichaam. Het frustreert me zo om die reclames te zien op die tv die melk promoten. Die zijn volledig gesponsord door de zuivelindustrie. Zo verkopen ze hun product. Er zijn voldoende groenten die heel rijk zijn aan calcium. Ook op onze opleiding (leerkracht kleuteronderwijs) leren ze ons dat yoghurt en melk heel gezond is voor de kinderen. Niet dus!

Als dat je nog niet overtuigd dan is er nog een derde reden. Namelijk wat er allemaal gebeurt in de vleesindustrie. Dieren worden zo brutaal behandeld. Ik geloof oprecht dat dieren niet op deze planeet zijn gecreëerd voor ons. Hoe erg is het wel niet dat wij koeien eerst zwanger laten worden om dan vervolgens hun kalf weg te nemen bij hun en ze dan vervolgens enkel te gebruiken hun melk. Of hoe er bij de geboorte van kuikentjes de jonge haantjes levend worden verbrijzeld door een machine.

Er is nog zoveel meer te vertellen over dit probleem maar ik heb het gevoel dat ik dat niet allemaal kan. Kijk zeker eens op Youtube. Daar zijn heel wat filmpjes te vinden die duidelijke, goede informatie geven hierover. Ook zijn er heel wat documentaires gemaakt hierover.


Ik ben nu nog geen veganist. Dit wil ik uiteindelijk wel worden. Liefst nog dit jaar. Ik drink geen melk maar eet af en toe wel nog kaas en eieren. Melk drink ik niet. Er zijn voldoende vervangers voor melk en yoghurt. Jammer genoeg is er in België nog geen vervanger voor kaas te verkrijgen. Blijkbaar geven edelgistvlokken wel een soort kazige smaak. Maar die kan je enkel in speciale winkel krijgen. Die wil ik zeker eens proberen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten